Spieren opbouwen. Deel 3 van 3

Geschreven door Berry 26-02-2019 0 Comment(s)

 

Veel mensen denken dat enkel de inname van supplementen al zal leiden tot enorme spiergroei. Dit is niet het geval!

 

Enkel de inname van supplementen zal jou geen spiergroei geven. Hiervoor zul je echt aan de ijzers moeten. Het effect van training is essentieel voor spiergroei en om dit te verduidelijken is het goed om nog even terug te komen op de (verschillende soorten) spiervezels en dit met voorbeelden uit te leggen.

 

Spiergroei in de verschillende spiervezels

Vaak denken mensen dat enkel de inname van supplementen al zal leiden tot enorme spiergroei. Dit is niet het geval! Het effect van training is daarvoor (spiergroei aanmaak) essentieel en om dit te verduidelijken is het goed om nog even terug te komen op de spiervezels en dit met voorbeelden uit te leggen.

De spiervezels (of spiercellen) in de skeletspieren zijn niet allemaal gelijk aan elkaar. Er zijn verschillende soorten spiervezels met ieder een andere functie. Het belangrijkste verschil zit tussen de type I en type II spiervezels. Er is zelfs nog een verschil in de type II spiervezels, maar daar zullen we hier niet verder op ingaan. Het belangrijkste is dat de type I spiervezels met name worden gebruikt en ontwikkeld bij duursporters en de type II met name worden ontwikkeld en gebruikt bij krachtsporters.

 

Goed ontwikkelde type I spiervezels leiden, vanwege hun functie en structuur, tot betere prestaties bij duursporten. Ze bevatten, in vergelijking met de type II spiervezels, onder andere veel mitochondriën. Deze mitochondriën zijn als het ware energiefabrieken in de cellen die zorgen voor de energieproductie die noodzakelijk is bij duursporters om hun sport voor lange tijd vol te kunnen houden. Goed ontwikkelde type II spiervezels zorgen juist voor krachtige en snelle samentrekkingen en zijn nuttig voor korte en explosieve sporten. Voor beide typen sporters (duur en kracht) is een verhoogde eiwitsynthese belangrijk voor het herstel, maar het verschil zit hem onder andere in de vorm van eiwitten die worden aangemaakt tijdens de eiwitsynthese. Voor de duursporters zijn dit met name de eiwitten die nodig zijn voor onder andere een goede functie van de mitochondriën. Voor de krachtsporters zijn dit de eiwitten die worden gebruikt in de myofibrillen, zoals al eerder aangegeven (denk aan actine en myosine). Dus voor beide sporters is het belangrijk om goed te herstellen en de juiste voeding in te nemen, alleen de manier hoe het in de skeletspier gebruikt zal worden verschilt tussen de sporten.

 

Voorbeeld:
Als men bijvoorbeeld het fysiek van een professionele gewichtheffer vergelijkt met het fysiek van een professionele marathonloper, dan valt er één ding direct op! Beide beoefenen topsport op topniveau, maar hun fysiek is totaal anders. De spieren van beide personen hebben zich aangepast aan hun manier van training en dit zie je duidelijk terug in de manier hoe de spieren zich hebben ontwikkeld! De ene persoon heeft enorm grote spieren ontwikkeld en de ander heeft zijn spieren getraind om zolang mogelijk een duurinspanning te kunnen verrichten.

 

Eiwitinname voor duursporters

Voor alle duursporters wil ik dus benadrukken dat ze niet bang hoeven te zijn dat ze met supplementen grote spieren zullen “kweken”. Door de vorm van inspanning zal dit niet gebeuren met bijvoorbeeld lange afstand lopen of fietsen. Desalniettemin zit je lichaam ook in die gevallen te wachten op voldoende eiwitten in jouw voeding. Dus hoewel je spieren er niet perse gigantisch van zullen groeien, hebben ze die eiwitten wel nodig om jouw sportprestaties op de lange termijn te optimaliseren.

 

Geschreven door: PhD Kandidaat Cas Fuchs