Voor 19:00 uur besteld, morgen ontvangen. Vanaf € 50 - gratis bezorgen
0900-BERRYDEMEY | (0900-2377933)
€ 0,05 pm
Vragen ?
Kies je taal:
[close]

Koolhydraten voor energie

Palatinose
€ 31.95
(0 Review(s) )

Koolhydraten in de sport

Ben je duursporter en wil je jezelf voorbereiden op een langdurige inspanning; bereid je dan goed voor met de juiste koolhydraten zoals maltodextrine en palatinose. Ook krachtsporters kunnen veel baat hebben bij deze vorm van koolhydraten.

Wat doen koolhydraten

Koolhydraten zijn als hout op het vuur. Koolhydraten zijn als brandstof in de motor. Koolhydraten leveren energie. Of je nou aan duursport of krachtsport doet, een efficiënt voedingspatroon bestaat altijd uit een deel koolhydraten. Er zijn voedingsschema’s waarbij koolhydraten worden geminimaliseerd of zelfs worden verbannen. Echter bij serieuze sporters is het raadzaam koolhydraten in een programma op te nemen. Er bestaan langzaam opneembare koolhydraten en snel opneembare koolhydraten. De snel opneembare koolhydraten vind je in o.a. fruit en honing. Langzaam opneembare koolhydraten vind je o.a. in havermout, brood en pasta. Deze langzame koolhydraten hebben de eigenschap om te zetten in glycogeen. Glycogeen slaat je lichaam hoofdzakelijk in je spieren op. Deze koolhydraten gebruikt je lichaam, in de vorm van glycogeen, pas wanneer het nodig is. De langzame koolhydraten worden ook wel complexe koolhydraten genoemd. Omdat de complexe koolhydraten worden opgeslagen kunnen sporters de juiste hoeveelheid op juiste tijd nemen om later van deze opslag gebruik te maken. Dit wordt ook wel het “koolhydraten laden” genoemd. Voor een training of wedstrijd kan precies de “tank” worden volgegooid met deze langzame, complexe koolhydraten.

Het koolhydraat Maltodextrine

Juist omdat deze complexe koolhydraten gericht kunnen worden geladen is het ideaal om ze als voedingssupplement te gebruiken. Zowel Maltodextrine als Palatinose zijn langzame koolhydraten. Maltodextrine wordt in vergelijking met Palatinose iets sneller opgenomen. Daarom zijn dit goede koolhydraten om dichter op je training te nemen. Zo heb je toch het effect van het glycogeen tijdens je training. De koolhydraten in de vorm van glycogeen worden gestaag opgenomen naargelang je de energie ervan nodig hebt.

Het koolhydraat Palatinone

Palatinose bevat koolhydraten die wat langzamer worden opgenomen. Duursporters maken gebruik van deze koolhydraten zelfs tijdens een lange training of wedstrijd. Voor zowel duursporters als krachtsporters is palatinose ideaal voor het zogenaamde laden met koolhydraten. Dit laden met koolhydraten kan al lang (soms wel twee dagen) voor een wedstrijd of training gebeuren. Om voor een wedstrijd optimaal te laden wordt er ook wel een periode voor het koolhydraten laden juist minder koolhydraten genuttigd. Dit heeft tot gevolg dat je in de periode daarna, waarin je juist meer koolhydraten nuttigt, juist meer glycogeen kan opslaan dan normaal.

Serieuze sporters maken hier optimaal gebruik van om tijdens een wedstrijd meer koolhydraten, in de vorm van glycogeen, tot hun beschikking te hebben.

Koolhydraten laden

Het laden van koolhydraten kan veel voordelen bieden wanneer dit op de juiste manier gedaan wordt. Dit betekent dat de tijden van inname en hoeveelheden van de koolhydraten van belang is. Dit is de rede waarom sporters vaak de voorkeur geven om dit koolhydraten laden met een voedingssupplement als Palatinose te doen. Palatinose geeft niet alleen de uiterst geschikte koolhydraten hiervoor, maar is bovendien heel gemakkelijk te doseren op de juiste tijden voor het meest optimale effect.